/ Allmänt /

Myt eller sanning

Vi lever många gånger på vad någon äldre lärt oss. Lite som ett arv.
Det gäller även påstående som att drick avslagen coca cola vid magsjukan.
I samband med detta kan man även ge rivet äpple som man inväntar att ta tills det har mörknat något.
I mitt fall fungerar verkligen detta. Jag tycker att det hjälper.
Men enligt nutida läkare så är det vätskeersättning som gäller.

Nysningar, ska man häva den eller nysa fullt ut?
Jag har lärt mig att kväva en nysning är farligt, att det finns risk för att blodkärl kan spricka i hjärnan.
Det finns faktiskt ett syfte med nysningen, att rena slemhinnorna.
Jag nyser alltid ut. Hur gör du?

Säger du till dina barn, ät inte snö - du får mask i magen.
Är det så? Eller är det bara en myt?

Visst finns det många frågentecken. Vad är en myt och vad är sanning?