/ Träning /

Rörelseglädje

Min rörelseglädje. . . 
 
Helgen har varit fylld av aktiviteter med barnen såsom basketmatch och golf. 
Jag behöver inte pusha mina barn att röra på sig, det är ett självklart inslag i vardagen. 
 
Vi lever rent allmänt ett hälsosamt liv om än att godis och annat finns med. 
Jag vill verkligen ge barnen ett okomplicerat förhållningssätt till bra mat och känna glädje i att vara i rörelse och träna. 
Det har varit högaktuellt i media om att vi ska tycka om vår kropp som den är. 
Vi har alla olika förutsättningar och gener, eventuella skador eller andra begränsningar. Vi gör så gott vi kan. 
Smal betyder inte lycklig. Smal betyder inte hälsosam. Inte tjock heller. 
Jag tycker om att träna för att kroppen ska hålla och orka. Har aldrig varit ute efter rutor på magen, men gillar när kroppen är i form. 
Det viktigaste är att lyssna till sin kropp, respektera och ha tillit till både sig själv och andra. 
Känna sig självständig och trygg. 
/ Film/Böcker /

Insidan ut

Har varit på bio med barnen och vänner. 
 
Vi styrs av känslor; glädje, rädsla, ilska, avsky och vemod. 
Känslorna bor i huvudkontoret. 
Filmen handlar om Jenny, en 11 årig tjej som måste flytta från det trygga livet i en småstad till storstaden. 
Unga människor har svårare att ”tygla” sina känslor. De har humörsvängningar, utsätter sig för risker och har svårt att ha koll på sina saker. 
Jenny drabbas av en kris i samband med flytten. 
Filmen är riktigt rolig, lite långtråkig och småsorglig. Jag tror de vuxna hade mer behållning än de yngsta barnen. 
Gänget på kontoret sköter kontrollbordet efter sin förmåga och känslor. 
/ Event /

Kropp och knopp

Har du balans i det metabola systemet? 
 
Häromkvällen var jag på en föreläsning med Mats Petersson, matsvision.se. 
Han pratade om viktiga saker på ett väldigt underhållande vis om kropp och knopp. 
 
Våra tankar, sinnestillstånd och beteende påverkar. 
Det är många bitar som måste falla på plats för en bra balans. 
Energi, förbränning, immunförsvar, bakterier, mental styrka och sömn. 
 
Peak your ability. 
Prestation kontra anspänning. Mäter du din puls på morgonen? 
Vi behöver ha en muskulär, biokemisk och mental balans. 
 
En bov med negativ påverkan är socker och genförändrad mat. 
Vi måste ha en bra tarmhälsa. 
Träning och aktivitet är ett självklart recept. 
Men även bra mat och dryck. 
 
De sju ekrarna i ett hjul som får det att snurra är 
näring · rörelse · sömn · relationer · mål · roll (förväntningar) · egen tid.