/ Fler än en /

Tvillingar

Tvillingar, två människor från samma graviditet. . .

Även om det självklart kan kännas jobbigt att vara tvilling ibland så tror jag mest att det finns fördelar.
Jag tror även att de utvecklar stor empati för andra.
Det sägs att de inte är mer intelligenta än andra barn, men att de ofta ändå har bättre betyg i skolan, de vidareutbildar sig oftare än andra, de löper även mindre risk att fastna i missbruk och kriminalitet visar en studie.

Det som sägs vara negativt är att föräldrarna inte hinner med varje enskilt barn och att de kan ha en försenad språkutveckling.

Mina, när de var små, hade ett eget språk. Vi som fanns ständigt i närheten lärde sig att förstå till en viss del, men för utomstående kunde det till och med vara helt omöjligt. Själva verkade de förstå klockrent.
Det var häftigt. Synd att jag aldrig tog mig för att spela in deras dialoger.
De är enormt tajta och värnar hårt om varandra. Självklart finns ”syskonkärleken” där ibland, men det ingår nog för de allra flesta syskon.

Spännande att följa deras utveckling och val i livet.

Helt underbart att ha flera tvillingmammor som väninnor nära till hands.

Det är så speciellt. Älskar er så mycket mina fantastiska barn.


#1 / / Annika Soulcityguide:

Ja visst är det speciellt. Kände mig nästan lite "utvald" när jag fick reda på att jag väntade tvillingar. Mina är enäggstjejer på nio och ett halvt. Hur gamla är dina?

#2 / / Ninelin:

De fyller 9 år till sommaren. En av varje ;-)