/ Allmänt / Livet /

Inget syfte längre

Har inget syfte längre eller ökad status? 
När det är dags att komma ur garderoben och meddela att man inte längre är kvinna. 
Varför talas det inte mer om det? Uttrycket klimakteriekärring säger inte så mycket. 
Jag och många med mig börjar närma sig den magiska åldern för menopaus. Fertilitetens ände. 
Klimakteriet, som kan starta redan vid 39 års ålder, eller vid 55.
 
Jag har ingen aning om vad detta innebär och blir brydd över att ingen nämner det heller. Inte ens mina tjejkompisar. Är det tabubelagt? Skäms man? Eller borde vi ta efter Mayakvinnorna som ser det positivt med en ökad status?
Det är hur som helst en kritisk tidsperiod när östrogenproduktionen avtar. Själva processen kan ta tio år och medföra många olika typer av störningar. 
Vallningar har i allafall jag hört talas om, och under senare tid även viktuppgång, sömnstörningar, humörsvängningar och inkontinens. Råden lyder motionera mera, styrketräna och ha svalt i sovrummet. Äh? 
Missade jag nå´t under biologin i skolan? 
Menopaus = ingen mer mens · Klimakteriet = åren före och efter sista mens
Vad har du för erfarenhet och information? Har du koll på hur din mamma haft det? Har du tänkt tanken?
Klimakteriet / Menopaus / kvinna / Övergångsålder
#1 / / Kate:

Jadu... Själv har jag inte märkt något än, är 46 år nu. Men min mamma började tidigt, vid 45 års ålder och med otroliga svettningar. Vill minnas att det säkert satt i i 10 års tid...:(
Jag hoppas på att min hyfsade kost och träning ska hjälpa mig att komma åtminstone lindrigare undan..
Kramis Kate

#2 / / Lena - gott för själen:

Nu när du säger det så. Inte många pratar om det. Vallningar tas ju upp ibland, visserligen. Jag vet otroligt lite själv. Måste nog plugga på lite ;-)

Kram Lena

#3 / / helenasenklavardag:

Ja kan bara säga att jag funderar i samma banor som du och trots att jag är sjuksköterska så vet jag inte mer än du. Nej det verkar väldigt tabubelagt. Svettningar och oregelbundna menstruationer är väl det jag hört mest om, men inkontinens deppighet mm hade jag inte hört. Skulle behöva tid hos en barnmorska för att ta reda på allt. Har nog börjat komma dit med vissa symtom som är nya för mig.
Kram, Och tack för ett viktigt ämne som vi borde prata mer om.
Helena

#4 / / Milla:

Blev nyfiken och hittade in här via Helena!
Jag kan berätta massor om detta! Jag kastades in i det när jag påbörjade cancerbehandling som för ddrygt 1½ år sedan, nu är jag 48. Från en dag till en annan stannade kvinnokroppen upp, allt östrogen ströps, jag som inte haft några som helst bekymmer med PMS o dyl tidigare har nog drabbats, pga konstlade vägen, av allt. Nu äter jag hormonmedicin som håller all nivå nere, men har just nu ett uppehåll på 3 v eftersom jag höll på att bli tossig av sömnbrist, ångest och värmeanfall. Jag har tänkt blogga några ggr om detta, men vet inte om det är några som tycker det är intressant, trots att vi alla drabbas mer eller mindre, och ja - det är rätt tabulagt.... kram Milla

#5 / / Bara anna:

Har inte känt av något av de där symptomen än men har faktiskt läst på lite. Mensen kommer fortfarande som en klocka och ägglossningen känner jag av varje månad, gör jädrans ont. Min mamma har haft väldiga problem med vallningar så antar att det även blir så för mig., uschinamej. Jag diskuterar gärna detta, det är ju bara helt naturligt som alla vi kvinnor går igenom, mer eller mindre....

#6 / / ulrika:

Nej inga svettningar än så länge men om det inte blir alltför överdrivet så tar jag emot det med öppna armar för jag har typ ingen blodcirkulation och är alltid kall som en död fisk ;) Kanske inte alla drabbas speciellt mycket och det är därför det inte blivit någon snackis direkt ;)

Kram Ullis

#7 / / Nilla:

Så bra att du tar upp detta! Det finns inte mycket att läsa om det. Lite tabu belagt lite negativt är det. Själv har jag inte märkt av vallningar osv men viktuppgång som jag tror är kopplad till detta helt klart. Kramar Nilla
Ps vi håller tummarna att vi alla kan ses där i november:)

#8 / / Suss:

Ett intressant ämne! Jag har inte känt av något ännu men blir varm snabbare nu för tiden, kanske beror på det ;)
Kram Suss

#9 / / Queen of Kammebornia:

Väldigt intressant! Vi behöver prata mer om det! Jag läste just en oerhört intressant bok som heter Trassel i kvinnohjärnan, där fanns mycket bra. Jag tror jag ska skriva om det snart! Stor kram!

#10 / / Maria:

Samma här... vet inte mycket alls om detta faktiskt... Mer än vallningar som man hört talas om... Så bra att du tar upp detta. Det är viktigt ju!!! Kan ju inte vara så att vi kvinnor enbart är till för att fortplanta oss och när vi inte längre duger till det, så glöms vi bort ;)
Ha en fin torsdag!
Kram /maria

#11 / / Ninelin:

Vilken respons! Tacksam för det. Det visar också att det är ett viktigt ämne att tala om. Kram till er alla.
Precis lika naturligt att vi kvinnor går igenom detta, borde det vara lika naturligt att prata om det.
Berätta gärna mer ur boken Trassel i kvinnohjärnan. . .

#12 / / dianasdrömmar:

Vissa hrmm symptom har nog kommit men ämnet är nog ganska tabubelagt....stor kram Diana