/ Ett hus i solen / Resor /

Cash is King?

Det är svårt att inte gilla Spanien.

Jag stormtrivs i detta land. Klimatet framför allt och naturen med de vackra palmerna och bergen som en siluett i bakgrunden. 

Jag har haft med många bra människor att göra, men det har också fallerat några gånger.

Det har varit allt från att bli lurad när vi har hyrt bil, till långdragen och dålig renovering samt brist på att vara serviceminded vid olika köp.

Ibland har jag brusat upp och blivit både arg och ledsen, men har allt eftersom försökt anpassa mig till hur det fungerar här.
När spanjorerna själva inte bryr sig lägger jag bara onödig tid på att bli upprörd.

Men storyn som jag nu fick lyssna till fick mina öron att krulla sig.
Nästan svårt att tro det är sant. Som de själva uttryckte det ”det var som att vara med i en film”.

Jag möter Sus tillsammans med en väninna till mig över en fika vid stranden.

Hon är upprörd och pratar livligt medan hennes syster är tystlåten och jag ser tårarna som väller fram.
De bor i deras föräldrars lägenhet med utsikt mot havet och poolområdet precis nedanför.
De har åkt hit för att vila och samla kraft inför en ny höst med mycket arbete.
Det har haft väldigt trevligt.

Häromdagen skulle de skjutsa sin kusin till flygplatsen som varit på besök. När de svänger in på flygplatsens område råkade Sus köra fel och hamnar i taxifilen. Hon ser en lucka och försöker komma tillrätta igen, men då kommer polisen och ber dem stanna, vilket de gör. Det är två bastanta kvinnliga poliser som kommer fram och meddelar att de kört felaktigt. De uppmanar dem att betala €100, cash!

Sus svarar att de tyvärr inte har några kontanter, men kan betala med kort, men får ett nekande svar. Systern tar då kusinen som skulle resa hem med sig in i avgångshallen för att vinka av och samtidigt ta ut pengar. Poliserna har dåligt tålamod och ringer strax efter bärgare för att frakta bort deras hyrbil. När systern kommer tillbaka är det orolig stämning. När hon böjer sig in i bilen för att hämta hemnycklarna blir hon nertryckt mot marken och handfängslad. Allt går väldigt fort och plötsligt sitter hon i polisbilen och de lämnar platsen.
Kvar står Sus utan bil och en bortförd syster, med barnen kvar inne i cafeterian inne på flygplatsen.

Hon berättar att hon fick panik. Men får hjälp av ytterligare poliser som kommer till platsen.
Hon får reda på var de lämnar av bilen och tar en taxi för att hämta ut den.

Under tiden försöker hon få reda på vart de fört systern. Det tar flera timmar. Hon får åka från ett poliskontor till ett annat. Det visade sig att de hade kört runt med systern en bra stund innan hon hamnade i arresten. Utan förklaring. Hon blir kvar under natten i en cell med några andra kvinnor. Det var svårt att sova på en madrass på golvet med poliser som konstant gick och drog batongen längs gallret.

Sus får kontakt med en advokat som så småningom hjälper till att få ut hennes syster efter de betalat bot med kostnader kring arresteringen.

Allt är bra igen. Nästan. Händelsen har satt sina spår.

Jag känner att många frågetecken dyker upp. Varför? Hur är det ens möjligt?

Vi lever i Europa med lag och ordning. Man kan väl inte åka in för att man har kört fel?
Vill gärna förstå rapporten om orsak, vilket var svårt med min dåliga spanska.

Är det meningen att man ständigt måste bära med sig kontanter? 

Spain / Story