/ Allmänt / Ett hus i solen / Resor /

Maserati road trip

Har nyligen kommit hem efter en härlig weekend, en road trip genom delar av Spanien.

Har inte tidigare varit till Tarifa och tyckte det var dags.

Vi hade bokat en helg, jag och mina väninnor för en tur dit med en Maserati Levante som jag fick nöjet att låna under några dagar.

Det var ett rent nöje att få glida fram på vägarna i denna härliga bil med många finesser. Vi blev imponerade!

Vi lyssnade på skön musik och hann prata ikapp om vad som hänt den senaste tiden.

Vi rullade mot vårt första mål, Hotel Hurricane i Tarifa. En lugn oas precis vid stranden med utsikt över den afrikanska kusten.
Ett riktigt mysigt ställe. Vi slängde in våra grejer på rummet och kikade runt, la oss en stund på en solstol i skuggan, för att sedan åka vidare på smala vägar inbäddade i sanddyner. Vi hamnade så småningom på ett undangömt litet ställe som heter El Mirlo där vi åt en god lunch. Hela det här området är ljuvligt.

Vi fortsatte vår upptäcktsfärd och stannade till lite senare vid ridstallet där vi bodde. Hade varit mysigt med en ridtur med klockan hade hunnit blivit mycket så vi duschade och bytte om för middag vid poolen.

Efter en god natts sömn fortsatte vi ut på vägarna igen. Denna gång till några dolda pärlor som Vejer de la Frontera. Efter en galen brant färd högt upp i bergen fann vi Pueblo Blanco fylld med vita labyrinter. Det var svårt att ta sig fram med en stor bil och alla parkeringsplatser var tyvärr upptagna.
Vi fick fortsätta vår färd utan att testa deras stora utbud av utsökt mat.

Vi fortsatte till Zahara de los Atunes, en milslång vitkornig strand med turkost hav. Magiskt! Vi åkte upp i bergen och tittade på den fantastiska utsikten. Många smala och trånga smågator. Det var otroligt mycket folk överallt.

Vi kom så småningom fram till Cadiz, hamnstaden i södra Spanien. Vi var tydligen inte ensamma om att vilja besöka denna stad. Turister hade fyllt upp varje tänkbart hotell. Det fanns inte ett enda rum att få tag på för en ynka övernattning.

Staden imponerade inte till en början men kändes bättre allt eftersom med många fina gamla byggnader. Här blev det lunch på torget och lite senare en god glass som efterrätt efter strosat runt och tittat på folk och kikat in i några butiker.

Tanken var att vi även skulle åkt till något bryggeri (sherry) i området men det blev en åktur tillbaka till Tarifa där vi hade bokat ännu en natt, vilket var tur för det verkade hopplöst att hitta boende längs denna sträcka denna tid på året.

Det var en mysig biltur på den andalusiska landsbygden med hav av solrosor och en bakgrund av mängder med vindkraftverk.
Här blåser det ofta en stark vind från Atlanten.

Vi åkte in till Tarifa stad som är windsurfing-paradiset för många. Det är en vacker gammal stad med smala gränder. Här stannade vi för middag, och för kvällen valde jag Tuna Tartare som serverades med chilli och ingefära. Smakrikt och mysigt men tyvärr var servicen lite dålig då det var många besökare. Vi åkte sedan hem till hotellet och avrundade med ett glas vin på terrassen innan vi återigen somnade som stockar.

Det var skönt med sovmorgon och långfrukost innan vi satte oss i bilen igen. Ytterligare en mysig biltur.
Det mullrade fint om oss och många nyfikna blickar vändes mot oss när vi kom åkande.